Usahawan

Tadi masa kat kelas lect saya duduk membebel pasal KEUSAHAWAN. Pengenalan semestinya kita dengan sendirinya kita tahu, so dia terus kepada penjualan dalam kampus. Pelbagai idea dan cadangan telah dikemukakan, tapi satu pun tidak menarik perhatian saya. Saya hanya mampu mendiamkan diri dan menerima keseluruhan idea dan cadangan yang dikemukakan, kerna, bagi saya, lect tidak akan menerima idea yang akan saya kemukakan. Sebab “mana-mana sama sahaja”! lect yang berlainan tetapi politik dan idealogi yang sama, jangan nak tipu saya kalau dia kata “saya akan menerima cadangan awak”, sebab saya sudah masak dengan setiap lect yang berada dikampus!

Cadangan yang saya nak kemukakan adalah bila saya teringat satu gerai jualan yang saya dan rakan-rakan lain buka di UiTM Segamat dengan kerja sama J-Corp. Gerai kami menjual Burger, Sandwich, Spaghetti, Mushroom soup, dan Garlic Bread. Dengan hanya bermodalkan RM100 seorang untuk pusingan modal dari segi pembelian barang masakan sahaja. Dalam sebulan kami boleh membuat keuntungan RM1000++ untuk duit pocket kami sendiri. Dari segi penyediaan alatan memasak, 100% di Sponsor oleh pihak J-Corp, dan 100% manage by student yang menyertai kami.

So, cadangan yang saya nak berikan berikutan saya pun sudah semester akhir, so saya nak tinggalkan sesuatu kat sini. saya nak cadangkan yang kami pun nak buat apa yang saya sudah buat UiTM Segamat. Satu Gerai makanan yang di Manage oleh student business admin. Tapi saya phishing lect saya tadi, nampak lah dia tidak berminat dengan cadangan saya dan saya nak menerangkan kepada rakan-rakan saya yang lain, tetapi, rakan-rakan lain saya hanya lah ingin belajar, bukan untuk mempraticalkannya.

So, saya rasa, saya akan meneruskan project tersebut, tapi bila saya fikir sedalam-dalamnya, saya takut saya tak ada masa untuk semua ini!

Leave a Reply

