Bila Budak Kolej Ke University

Terasa untuk menulis tentang bila budak kolej ke university! Saya tidak kisah tentang budak university ke kolej kerana mereka tahu apa yang akan berlaku. Budak Kolej ke University! HUH! Tergelak sorang-sorang bila saya teringatkan perkara ni.

Kolej kebiasaannya mempunyai pelajar yang datangnya dari negeri atau tempat berdekatan tersebut, berbeza pula dengan university dimana kita akan tercampak di negeri orang jarang dan teramat susah untuk dapat dinegeri sendiri.

Di Kolej memang makan semua kena suap, assignment semua tiru internet aje! sebab lect sememangnya atau tidak menahu sumber tersebut 100% atau 90% datangnya dari Internet. Bila kita buat hasil nukilan sendiri, lect lansung tidak menahu tentangnya. Assignment yang dibuat mereka pun tidak lah secantik apa yang perlu di buat. Malah, kita senang untuk berkomunikasi dengan lect2 kita sebab mereka sentiasa ada di meja kerana lect2 kolej tidak mempunyai perkembangan lain atau business atau investment lain atau menjadi pakar motivasi. Mereka memang menjadi tungul di meja mereka untuk menanti student menanyakan sesuatu kepada mereka. Eh! terlupa pula, lect2 kolej biasanya ada business sendiri, iaitu AVON dealer lah! atau seumpama dengannya.

Avon

Ok, now saya nak bercerita tentang budak-budak yang datangnya dari kolej. Ada beberapa permerhatian saya tentang mereka-mereka ini iaitu ;

1. Lack of Communication Skill!

Lack Of Comm

2. Miss Rumah ; Tiap minggu mahu balik, dah tua-tua pun rindu rumah!

homesick

Tiap minggu balik kampung halaman sebab tak pernah berjauhan katanya. (Owh sebab tu before ni anda belajar kat kolej depan rumah anda aje yeah? ok saya mengerti, sian anda!)

3. Lack of confident ; owh, kat kolej ko DL, kat university ko GB?

woman-bored-at-work

Tak boleh survive kat tempat baru, suasana baru malah tak de soalan quiz yang sudah dibocorkan at least korang (perempuan) buat macam Naughty American!

4. Lack of Social Skill

page_3

Ye lah, before ni kan korang duduk kat tempat korang, bila datang tempat orang? Jumpa orang-orang baru? ko tak masuk kepala, mula lah jadi homesick. Berdikari lah sikit kak long, bro!

5. Pending on class ; Eh? dulu kat kolej ko belajar Finance kan? Asal tak boleh buat kat U?

Ha

Memang dulu lect suap aje kerja ko, now menghadap lah dunia reality. Tak ada sumber untuk kau menanyakan kecuali betul-betul kau study hard!

” Memang saya datang tempat anda sewaktu ketika dahulu, tetapi alhamdulillah saya tidak menjadi seperti anda hari ni! saya tidak cerdik macam anda, bila final anda belajar past sem question aje, saya satu buku saya baca sebab dah terbiasa, so, wish u luck lah tuk belajar korang, bila dekan bagi lah tahu, aku tabik korang!”- Shafiq

2 thoughts on “Bila Budak Kolej Ke University

    • tu lah, nak juga tahu perkembangan dia org kat sana.. hahaha.. tapi kita pun nanti senasib juga ngan dia org, tapi! kita tak mcm dia org, siap nak pukul lect pun ada! hahahahahaaha~

Leave a Reply

